Obsahy kurzů

Obsahové návrhy plánovaných vzdělávací kurzů

Kurzy bude veden způsobem:  výuka – nácvik – reflexe – implementace do stávajících způsobů práce. Níže uvedené anotace vzdělávacích obsahů budou upraveny a specifikovány autory/lektory modulů a posléze též účastníky pilotního ověřování.

Obsahový návrh výstupu KA1 a K2 tj. kurz Vedení skupiny účastníků dalšího vzdělávání“

1. umění vést skupinu, leadership (Zdeněk Weber)

termín pilotního ověření:
5. 3. 2014 (8 hodin)
6. 3. 2014 (8 hodin)
víkend 10. – 11. 5. 2014 (12 hodin, 2x 6 hodin)

  • záměr a kvality lídra nutné pro vedení skupiny
  • skupina jsou vždy lidé
  • metody vedení skupiny
  • budování důvěry, síly, lásky, vize
  • lídr – facilitátor
  • lídr – inspirátor
  • lídr – ochránce
  • lídr – autorita
  • 7 kvalit lídra které potřebuje rozvíjet
  • principy councilu ve vedení skupiny
  • principy systemické terapie ve vedení skupiny
  • principy meditace ve vedení skupiny
  • principy kruhu života ve vedení skupiny
  • budhistické principy ve vedení skupiny a leadershipu

2. skupinová systemika a dynamika (Hana Perglerová)

termín pilotního ověření:
8. 9. 2014 (8 hodin)
9. 9, 2014 (8 hodin)
víkend 27. – 28. 9. 2014 (12 hodin)

Skupina, společenství, komunita – významy pojmů, druhy skupin

Možnosti a různé způsoby práce se skupinou (Teambuilding, Supervize, Council, Processwork, Scott Peck, Skupinová psychoterapie, aj.)

Role facilitátora

  • záměr práce se skupinou
  • různé způsoby vedení skupiny (moderátor, kouč, průvodce, stařešina, vyvolávač deště, aj.)
  • práce s procesovou myslí jako základ facilitování
  • zásahy, zpětné vazby, rámování a úkoly facilitátora

Úrovně fungování skupin (praktická, úkoly a cíle, vize, komunikace, psychosociální – vztahy, emoce, role, klima, terapeutická, aj.)

Systemika – skupina jako organizmus

Dynamika – fáze vytváření a vývoje skupiny

Worldwork podle Arnolda Mindela

  • víceúrovňové pole skupinového procesu (konsenzuální realita, snová úroveň, esence)
  • hluboká demokracie
  • role, přepínání rolí, odmítané části jako role ducha, polarita ve skupině
  • postavení (ranky) a hierarchie ve skupině, projekce
  • horká místa (hot spots), eskalace a de-eskalace procesu

Vytváření společenství podle Scotta M. Pecka

  • nestrukturovaná forma
  • specifická role facilitátora
  • fáze procesu (Pseudokomunita, Chaos, Prázdnota, Skutečná pravdivá komunita)
  • psychologický zážitek skutečné komunity

Kdy skupina dobře funguje a co může dobrému fungování bránit

Bezpečí ve skupině – jak ho vytvořit, nejčastější pravidla ve skupině, jak ho udržet a pečovat o něj

Konflikt jako pokus skupiny o sebe-realizaci

Skupinový mýtus jako identita skupiny a jeho prvky (ticho, historky, vtipy, metafory, sny, motlitby, písně, aj.)

Zánik skupiny a jak se na něj dobře připravit.

 3. koučink/mentoring (Kristina Klimszová)

termín pilotního ověření:
8. 4. 2014 (8 hodin)
9. 4. 2014 (8 hodin)
víkend 7. – 8. 6. 2014 (12  hodin)

1. Úvod – základy koučinku

    • Co je a co není koučink
    • Základní postoje a předpoklady

2. Základní kompetence kouče

  • Využití modelu NLP (Neurolingvistické programování)
  • Schopnost pozorovat neverbální signály
  • Budování vztahu s koučovaným
  • Aktivní naslouchání
  • Technika: Pozice vnímání
  • Otázky jako hlavní nástroj kouče
  • Nástroj: Kolo rovnováhy

3. Cíle a jejich stanovování

  • Model GROW
  • Technika – Strategie tvořivosti
  • Další modely

4. Základy mentoringu

    • Pojmové vymezení
    • Proces učení
    • Přínosy mentoringu
    • Rozdílnosti koučinku a mentoringu

5. Efektivní komunikační techniky a nástroje mentora

    • Jazykové modely NLP
    • Aktivace vnitřních zdrojů – technika kotvení
    • Modelování
    • Příklad, příběh, metafora
    • Zpětná vazba

6. Osobnost mentora

  • Mentor jako vzor
  • Model Neuro – logické úrovně
  • Otázky logických úrovni
  • Technika – vyrovnání logických úrovni

4. komunikace, krizová komunikace (Martin Švihla)

termín pilotního ověření:
16. – 17.4. středa – čtvrtek (8+8 hodin)
24. – 25.5. sobota – neděle 12 hod.

  • porozumění povaze komunikace a konfliktu
  • fyzická, emoční a mentální stabilita
    • relaxační a koncentrační techniky
  • vnímání a udržování svých hranic
  • posílení svých komunikačních a sociálních dovedností
    • komunikace slovem, hlasem, tělem, vnitřním postojem
  • typy řešení konfliktů
    • z hlediska dosaženého výsledku
    • z hlediska přístupu ke konfliktu
  • automatické reakce a návrat k vědomému rozhodování
  • vědomý přístup ke komunikaci a konfliktu
    • umění aktivního naslouchání
    • umění vědomého konání
  • konflikt jako zrcadlo a nástroj osobního rozvoje
  • práce se strachem
    • fyzická podstata strachu, dechové techniky
    • budování důvěry v proměnlivém prostředí
    • zvládání stresu, posilování frustrační tolerance
  • základy krizové komunikace
  • strategie win-win

Součástí kurzu je nejen teorie, ale i práce s tělem a emocemi.

Obsahový návrh výstupu KA3 a K4 tj. kurz „Dovednosti lektora dalšího vzdělávání pro uplatnění na trhu“

1. Marketingové dovednosti, sebeprezentace (Jana Bártíková)

zlepšení schopnosti komunikovat, efektivně relevantně argumentovat a prosadit svůj názor, zvýšení kompetencí v oblasti efektivní lektorské sebeprezentace.
  • Marketing v kostce
  • Marketingový plán na míru
  • Oblasti aplikace marketingu v lektorské činnosti a vzdělávání
  • Externí analýza
  • Analýza a průzkum trhu
  • Analýza chování zákazníka
  • Analýza konkurence
  • Interní analýza
  • Organizace marketingu
  • Analýza nákladů
  • Finanční analýza
  • Marketingové strategie, postup a jednotlivé kroky
  • Politika produktu
  • Cenová politika
  • Jaké jsou nejčastější chyby v lektorské sebeprezentaci a komunikaci a jak jim předcházet.
  • Mezilidská komunikace
  • Komunikační chyby
  • Efektivní přenos informací
  • Řeč těla
  • Jak vyjednávat a prosadit se v lektorské činnosti
  • Vyjednávání
  • Asertivita
  • Win-win strategie
  • Jak řešit konflikty s účastníky vzdělávacích kurzů a workshopů
  • Jak správně sestavit proslov a vytvořit si k němu prezentaci.
  • Jaké jsou Vaše silné a slabé stránky v oblasti komunikace s účastníky kurzů

2. ICT technologie při sebeprezentaci a při výuce (Václav Němeček)

  • tvorba webové prezentace – pravidla, funkcionality, záložky
  • ochrana dat – homeworking, práce se vzdálenou plochou, archivace dat
  • prezentační programy pro vytváření tištěných materiálů, grafická úprava materiálů
  • redakční systémy (ukázky, možnosti na trhu)
  • hosting, webhosting, domény – registrace, využití osobních jmen
  • sociální sítě – přínosy, rizika, možnosti využití při prezentaci na trhu (facebook, twitter)
  • mobilní aplikace ve vzdělávání dospělých – využití tabletů, chytrých telefonů – možnosti pro konkrétní vzdělávací cíle
  • e-learning – systém, fungování, tvorba vlastních vzdělávacích materiálů, ukázky

3. Gender – fenoném dneška a jeho vazba na DV (Roman Kysela)

  • co je to gender – vznik označení, historie
  • co je to feminismums – vznik, historie, současnost
  • aktuální legislativní rámec otázky diskriminace na základě pohlaví – přijímací pohovory, výkon práce, prezentační materiálů, reklama
  • genderová korektnost při mluveném a psaném projevu – ukázky dobré a špatné praxe
  • instituce spojené s genderovým výzkumem, zdroje informací

Materiály budou označeny v souladu s pravidly publicity.

Za OS GENESIA Mgr. Andrea Gregorová